LMM TOOL DE LUCHTMASSAMETER CHECK

Luchtmassameter controleren doe je zo

‚Äč

Deze innovatieve, door Schaap Automotive zelf ontwikkelde software, maakt het gemakkelijk diagnose te stellen aan een van de lastigste sensoren, de luchtmassameter (in het Engels Mass AirFlow of MAF-sensor ).
De Lmm-Tool software vraagt om vier parameters: toerental, inlaatluchttemperatuur, inlaatluchtdruk en het aantal cilinders. Op basis daarvan berekent het programma de juiste luchthoeveelheid in g/slag, kg/uur of g/sec.

Zo is de waarde altijd te vergelijken met de uitlezing op de diagnosetester.
 

Let op: Blijf de algemene verkeersregels in acht nemen tijdens deze test!

 

Bekijk met de beschikbare diagnose apparatuur de live data van de luchtmassameter. De waarde moet bepaald worden tijdens een proefrit, dus in belaste toestand.

Ga samen met een collega rijden zodat deze de live data kan af lezen. Zet de auto in de 3e versnelling en ga dan vol gas accelereren. Lees bij een bepaald toerental, bijvoorbeeld 3000 RPM de live data van de luchtmassameter, spruitstukdruk en inlaat temperatuur en noteer deze. Met bv de Autocom CDP kunnen de benodigde gegevens worden opgenomen tijdens een proefrit.

Bij een voertuig zonder drukvulling is de spruitstukdruk op zo’n moment dus gelijk aan de buitenluchtdruk. Rijdt nu terug naar de werkplaats of zet de auto stil en vergelijk de werkelijk gemeten luchtmassa met de berekende luchtmassa. Voer hiervoor de afgelezen spruitstukdruk, toerental en inlaat temperatuur in. De overige grootheden zijn bekend.

Nu kan het resultaat vergeleken worden met de afgelezen luchtmassa en de diagnose is gesteld!

© 2019 Schaap Automotive

  • facebook-square