Roetfilter problemen (DPF) ? 

Na verloop van tijd kunnen er in de DPF techniek van uw auto problemen ontstaan welke het rijgedrag van uw auto nadelig beïnvloeden.

Roetfilter problemen ontstaan grofweg door 3 oorzaken:

  • Normale slijtage als gevolg van de afgelegde kilometers, een roetfilter heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven

  • Storingen in de lucht en/of brandstof regelingen alsmede overmatig olieverbruik

  • Het rijgedrag van de bestuurder

Vermogensverlies van de auto

Bij het defect of verstopt raken van het roetfilter kan vermogensverlies van de auto optreden.

Een hoog brandstofverbruik

Ander kenmerkend symptoom van een kapot roetfilter kan een hoog brandstofverbruik zijn.

Wat te doen? DIT IS ALTIJD ONS ADVIES

 

De oorzaak van de verstopping van het roetfilter bepalen door de juiste diagnose te stellen ,vervolgens de oorzaak en de gevolgen te verhelpen.

 Roetfilter verwijderen is en was nooit de juiste OPLOSSING

Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter is vanaf 1 oktober een strafbaar feit. Vanaf 20 mei 2018 is visuele controle op de aanwezigheid van een roetfilter ook een APK-controlepunt. Dit zijn veel gestelde vragen over dit onderwerp.

  • Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto’s is het hebben van een roetfilter verplicht. Bij auto’s en bestelauto’s van vóór deze bouwjaren die geregistreerd staan bij de RDW als auto mét roetfilter is het hebben van een werkende filter ook verplicht.

  • Hoe wordt gecontroleerd of er een roetfilter aanwezig is? De overheid gaat samen met de RDW vanaf 1 oktober op kleine schaal wegcontroles houden om automobilisten zonder of met een niet werkende roetfilter rondrijden op te sporen. Dat heeft mede als doel om een goed beeld te hebben het aantal verwijderde roetfilters. Tot 20 mei 2018 krijgen autobezitters alleen een waarschuwing. 

  • Komt de controle op roetfilters ook in de APK? Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af. 

  • Wat zijn de opties voor autobezitters met auto waarvan de roetfilter verwijderd is of niet werkt? Als de auto na 20 mei 2018 afgekeurd wordt omdat de roetfilter afwezig of kapot is dan moet dit, net als bij andere afkeurpunten, hersteld worden. Bij personenauto's van voor 2011 en bestelauto's van voor 2012 waarbij in het RDW-register staat dat er een roetfilter aanwezig zou moeten zijn is dit niet verplicht. Laat de autobezitter het echter niet herstellen dan verandert de registratie bij de RDW en gaat per 2019 de wegenbelasting aanzienlijk omhoog. 

  • Wat zijn de consequenties als ik toch een roetfilter na 1 oktober verwijder? Het verwijderen van een roetfilter is een economisch delict. Wat de consequenties precies is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.

Foutcodes roetfilter

 

De volgende foutcodes kunnen zich voordoen m.b.t. het roetfilter.

P2002 P2003 P200C P200D Roetfilter cilinderrij 1 – efficiëntie onder drempelwaarde
P2002 Deeltjesafscheider, cilinderrij 2 – efficiëntie onder drempelwaarde
P2003 Dieselroetfilter, cilinderrij 1 – te hoge temperatuur
P200C Dieselroetfilter, cilinderrij 1 – te hoge temperatuur
P200D P200E P200F P2031 P2032 Dieselroetfilter, cilinderrij 1 – te hoge temperatuur
P200E P200F Katalysator, cilinderrij 2 – te hoge temperatuur
P200F P2031 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 – storing in circuit

P2031 P2032 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 – circuit laag
P2032 P2033 P2034 P2035 P2036 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1 – circuit hoog
P2033 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 – storing in circuit
P2034 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 – circuit laag
P2035 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2 – circuit hoog
P2036 P2080 P2081P 2082 P2083 Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 1 – bereik-Bedrading
P2080 Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 1
P2081 Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 2
P2082 Sensor uitlaatgastemperatuur 1, cilinderrij 2
P2083 P2084 P2085 P2086 P2087 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1
P2084 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 1
P2085 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij
P2086 Sensor uitlaatgastemperatuur 2, cilinderrij 2
P2087 P20E2 P20E3 P20E4 P20E5 Temperatuursensor uitlaatgas 1/2, cilinderrij 1
P20E2 Temperatuursensor uitlaatgas 1/3, cilinderrij 1
P20E3 Temperatuursensor uitlaatgas 2/3, cilinderrij 1
P20E4 Temperatuursensor uitlaatgas 1/2, cilinderrij 2
P20E5 P2195 P2196 P2197 P2198  Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2195 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2196 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2197 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2198 P2231 P2232 P2233 P2234  Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2231 Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 1
P2232 Verwarmde lambdasonde 3, cilinderrij 1
P2233 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2234 P2235 P2236 P2237 P2238  Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 2
P2235 Verwarmde lambdasonde 3, cilinderrij 2
P2236 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2237 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2238 P2239 P2240 P2241 P2242 Lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2239 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2240 Lambdasonde 1, cilinderrij 2, positieve stroomregeling
P2241 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, positieve stroomregeling
P2242 P2243 P2244 P2245 P2246 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning
P2243 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning
P2244 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning
P2245 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning
P2246 P2247 P2248 P2249 P2250 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning
P2247 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning
P2248 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning
P2249 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2, referentiespanning
P2250 P2251 P2252 P2253 P2254 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, negatieve stroomregeling
P2251 Lambdasonde 1, cilinderrij 1, negatieve stroomregeling
P2252 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1
P2253 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2254 P2255 P2256 P2428 P2429 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2255 Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 2
P2256 Uitlaatgastemperatuur, cilinderrij 1 – temperatuur te hoog
P2428 Uitlaatgastemperatuur, cilinderrij 2 – temperatuur te hoog
P2429 P242A P242B P242C P242D  Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 – storing in circuit
P242A Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1
P242B Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 – circuit laag
P242C Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1 – circuit hoog
P242D P242E P242F P244A P244B Temperatuursensor uitlaatgas 3, cilinderrij 1
P242E Dieselroetfilter – verstopping/asvorming
P242F Dieselroetfilter – verschildruk te laag
P244A Dieselroetfilter – verschildruk te hoog
P244B P244C P244D P244E P244F Dieselroetfilter, cilinderrij 1 – uitlaattemperatuur te laag voor regeneratie
P244C Dieselroetfilter, cilinderrij 1 – uitlaattemperatuur te hoog voor-regeneratie
P244D Dieselroetfilter, cilinderrij 2 – uitlaattemperatuur te laag voor-regeneratie
P244E Dieselroetfilter, cilinderrij 2 – uitlaattemperatuur te hoog voor-regeneratie
P244F P245E P245F P2459 P2463 Druksensor dieselroetfilter B – storing in circuit
P245E Verschildruksensor dieselroetfilter B – bereik/vermogen circuit
P245F Regeneratiefrequentie roetfilter

P2458 Regeneratie roetfilter duurt te lang

P2459 Roetfilter verstopt
 

© 2019 Schaap Automotive

  • facebook-square