
SCHAAP AUTOMOTIVE
Voor afspraken
Telefoon
Diagnose & Offerte
Formulier of
technische vragen
Volledige Airco Service voor zowel R134a en R1234yf systemen
Hij doet het niet, hoe komt dat?
Ook uw airco heeft regelmatig onderhoud nodig. Gemiddeld verliest een airco-installatie jaarlijks zo’n 50 tot 80 gram koudemiddel. Wordt de airco langere tijd niet gebruikt, dan verdwijnt er extra koudemiddel omdat de afdichtingen niet gesmeerd blijven.
Daalt het niveau onder de minimale vulhoeveelheid, dan kan dit flinke schade veroorzaken: de compressor wordt onvoldoende gesmeerd, raakt oververhit en kan defect raken.
Ons advies: laat uw airco minimaal één keer per drie jaar controleren. Zo blijft het systeem efficiënt, betrouwbaar en voorkomt u dure reparaties.
Hoe werkt een airconditioning?
Een airco werkt met een gesloten kringloop waarin koudemiddel circuleert. Dit koudemiddel verandert continu van vloeistof naar gas en weer terug.
In de verdampers verdampt het vloeibare koudemiddel. Daarbij wordt warmte aan de instromende lucht onttrokken, waardoor deze lucht wordt afgekoeld. Het koudemiddel is nu gasvormig.
De compressor (aircopomp), aangedreven door de motor via de multiriem, pompt dit gas verder rond. De pomp schakelt in met behulp van een elektromagneet, die wordt aangestuurd door een relais of regelapparaat.
Vervolgens gaat het gasvormige koudemiddel onder druk naar de condensor. Hier koelt het hete gas weer af en wordt het opnieuw vloeibaar. Daarna stroomt het terug naar de verdamper en begint de kringloop opnieuw.

Ook de volautomatische of handmatige airco van
uw auto kunnen wij prima voor u in een perfecte staat houden.
Om deze systemen goed te laten werken zodat u er lang plezier van hebt is regelmatig onderhoud van levensbelang voor uw airco systeem.
Laat 1 keer per jaar het pollenfilter vervangen (bij een grote onderhoudsbeurt van uw auto is dit bij ons standaard) en uw airco systeem behandelen tegen nare luchtjes zodat de interieur lucht weer stofvrij is en lekker fris ruikt.
Laat om de 3 jaar uw airco controleren op voldoende systeemdruk, lekkages en algemene werking.
Een slecht werkende airco heeft veel gevolgen.
-
De koelende werking neemt af of stopt.
-
Het brandstofverbruik van de motor stijgt.
-
Lekkages zijn slecht voor het milieu.
-
De inruilwaarde van de auto word minder.
Een controle van uw airco systeem kan 2 verschillende airco gas type bevatten
Aircogas type R134a is al mogelijk vanaf €.99,50 incl.Btw
Aircogas type R1234yf is al mogelijk vanaf €.174,50 incl.Btw
Hebt u vragen over uw airco systeem of wilt u een afspraak maken, bel of mail ons dan.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
Tips voor verstandig gebruik van uw airco
-
Voor vertrek: Zet eerst ramen en deuren open om de grootste warmte kwijt te raken. Zo hoeft de compressor minder hard te werken.
-
Temperatuur: Stel de airco niet te koud in. Een aangename temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Te koude lucht kan zorgen voor verkoudheden en een te groot verschil met de buitentemperatuur.
-
Recirculatie: Handig om even uitlaatgassen buiten te houden, maar gebruik deze stand niet te lang. Anders wordt de lucht muf doordat er geen frisse lucht binnenkomt.
-
Voorkom nare geurtjes: Zet de airco ongeveer tien minuten vóór aankomst uit. Zo droogt het systeem beter en blijft het fris.
-
Condenswater: Een plas onder de auto? Geen zorgen, dat is normaal condenswater uit de verdamper.
-
Regelmatig gebruik: Zet de airco minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages en nare luchtjes.
-
Motorbelasting: Een airco vraagt motorvermogen. Rijdt u in de bergen of vraagt de motor veel vermogen? Zet de airco tijdelijk uit om oververhitting te voorkomen.
-
Onderhoud: Houd luchtinlaten vrij van blad en vuil en zeem de ramen wat vaker aan de binnenkant – die kunnen vettig worden bij gebruik van de airco.

