Volledige Airco Service
Hij doet het niet, hoe komt dat?
Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de drie jaar de airco controleren.
​
Hoe werkt-ie?
Airconditioning werkt in een kringloop, in een gesloten systeem. Het vloeibare koudemiddel in het systeem verdampt (in de verdamper) en de warmte daarvoor wordt onttrokken aan de instromende lucht, die dus kouder wordt. Het koudemiddel wordt hierdoor gasvormig. De compressor, ofwel aircopomp, houdt het in beweging en wordt aangedreven door de motor, met behulp van de multiriem. De aircopomp wordt ingeschakeld met een elektromagneet, die wordt bediend via een relais of een regelapparaat. Het gasvormige koudemiddel gaat onder druk naar de condensor. Hierin wordt het (hete) gas weer afgekoeld en weer vloeibaar. Dit komt weer bij de verdamper en de kringloop is rond.
Ook de volautomatische of handmatige airco van
uw auto kunnen wij prima voor u in een perfecte staat houden.
Om deze systemen goed te laten werken zodat u er lang plezier van hebt is regelmatig onderhoud van levensbelang voor uw airco systeem.
Laat 1 keer per jaar het pollenfilter vervangen (bij een grote onderhoudsbeurt van uw auto is dit bij ons standaard) en uw airco systeem behandelen tegen nare luchtjes zodat de interieur lucht weer stofvrij is en lekker fris ruikt.
Laat om de 2 jaar uw airco controleren op voldoende systeemdruk, lekkages en algemene werking.
Een slecht werkende airco heeft veel gevolgen.
-
De koelende werking neemt af of stopt.
-
Het brandstofverbruik van de motor stijgt.
-
Lekkages zijn slecht voor het milieu.
-
De inruilwaarde van de auto word minder.
​
Een controle van uw airco systeem inclusief aircogas is al mogelijk vanaf €.99,50 incl.Btw
Hebt u vragen over uw airco systeem of wilt u een afspraak maken, bel of mail ons dan.
Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de aircocompressor minder hard hoeft te werken. Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden.
​
Als je de recirculatiestand gebruikt, bijvoorbeeld om de stinkende uitlaatwalm van je voorligger niet binnen te krijgen, doe dit dan niet te lang. Na verloop van tijd kan de lucht in het interieur muf worden omdat er geen frisse, zuurstofrijke lucht in de auto komt. Schakel de airco zo’n tien minuten voor je op uw bestemming aankomt uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. Daarmee maak je de kans op vieze luchtjes kleiner.
Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Niks aan de hand: het is condenswater dat via de verdamper wordt afgevoerd. Zet de airco minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het gaat onaangename geurvorming tegen.
​
Een airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijvoorbeeld in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen. Zeem de ramen aan de binnenkant wat vaker. Die willen wel eens vettig worden bij aircogebruik. En houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.