Wij krijgen een Ford B-Max aangeboden met een storing op het gaspedaal wat een hele lijst met fouten oplevert. Het gaspedaal en diversen modules zijn reeds vervangen of door derden getest. Wij starten een onderzoek.
De volgende foutcodes komen zodra de storing zich voordoet direct terug en als gevolg is het motorvermogen en de reactie van het gaspedaal beperkt
PCM (Powertrain Control Module) ( 1 DTC )
P2122:21-28 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch D Circuit Low CMDTCs
ABS (Anti-lock Brake System) ( 1 DTC )
U0401:00-28 Invalid Data Received from Electronic Control Module/Powertrain Control Module A CMDTCs
IPC (Instrument Panel Control Module) ( 2 DTCs )
C1108:00-08 Pedal Sensor(s) Supply Voltage CMDTCs
B1029:11-08 Accelerator Pedal Sensor CMDTCs
FDSM (Front Distance Sensing Module) ( 1 DTC )
U0415:81-28 Invalid Data Received from Anti-Lock Brake System
(Antilock braking system) Control Module A CMDTCs
Via onze OE Ford informatie nemen we het schema erbij

Met deze informatie starten we een scope meting op de voeding, massa en signaal van het gaspedaal eerst tijden een proefrit en later in de werkplaats als duidelijk word dat de storing ook optreed bij een geringe stuuruitslag wat het zoeken makkelijker maakt omdat we de metingen dan kunnen blijven herhalen op de werkplek.

De voeding en signaal van het gaspedaal vallen weg bij een kleine beweging van het stuurwiel. Wat blijkt tijdens verder onderzoek, de bedrading van het gaspedaal ligt op een kruiskoppeling van de stuur as. Deze hebben we uitgebouwd en vervangen. Daarna hebben we deze zo gemonteerd dat dit niet meer kan gebeuren.
Na een uitvoerige proefrit hebben we de auto teruggegeven.
Comentarios