Diagnoseverslag: Nissan Qashqai zonder airco en met verlichtingsstoring
- Schaap Automotive
- 29 sep
- 2 minuten om te lezen
Bij Schaap Automotive krijgen we regelmatig voertuigen binnen met klachten die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben. In dit geval betrof het een Nissan Qashqai (J11) 1.3 DIG-T uit 2019, met als klacht: “geen airco-werking en een verlichtingsstoring.”
Eerste diagnose
Bij aankomst hebben we de auto uitgelezen. In het Adaptive Light-systeem (AL) werden de volgende foutcodes opgeslagen:
B2503-71 Swivel Actuator [rechtsvoor] – Signaal ongeldig (verleden)
B2503-87 Swivel Actuator [rechtsvoor] – Communicatie fout (actueel)
B2504-71 Swivel Actuator [linksvoor] – Signaal ongeldig (verleden)
B2504-87 Swivel Actuator [linksvoor] – Communicatie fout (actueel)
Opvallend was dat in het aircosysteem zelf géén foutcodes waren opgeslagen.
Onderzoek naar de airco
De aircocompressor bleek handmatig aan te sturen te zijn en functioneerde dan ook normaal. Echter, via de diagnosetool in de IPDM (Intelligent Power Distribution Module) gebeurde er niets. Dat wees op een mogelijke stroomvoorzienings- of aansturingsfout.

Samenhang tussen airco en verlichting
Bij verder onderzoek ontdekten we dat de aircokoppeling en de bochtenverlichting (AFS) dezelfde zekering gebruiken: zekering F57 in de IPDM. Deze zekering bleek doorgebrand.

Na het vervangen van zekering F57 werkte de airco weer probleemloos. Ook was er weer bochtenverlichting zichtbaar in de rechter koplamp. De linker koplamp reageerde echter nauwelijks.
Testen en bevindingen
De airco is vervolgens een uur op vollast getest – zonder problemen.
De koplampaansturing rechts functioneert goed; de hoekverdraaiing was duidelijk uit te lezen. Links bleef de verstelling echter uit. Het is daarmee aannemelijk dat de linker koplamp de zekering heeft laten doorslaan.
Klantverzoek
Op verzoek van de klant hebben we de stekker van de linker bochtenverlichting losgekoppeld. Dit gaf echter direct een foutmelding, omdat de optie AFS (Adaptive Front-lighting System) niet kan worden uitgeprogrammeerd. Het volledig uitschakelen van de AFS ECU konden we niet testen, omdat dit pas mogelijk is na demontage van het dashboard.
Conclusie
De oorzaak van de klachten lag dus bij een defect in de linker koplampverstelling, die de zekering liet doorslaan. Hierdoor vielen zowel de airco als de bochtenverlichting uit. Na vervanging van de zekering functioneert de airco weer naar behoren en werkt de rechter bochtenlamp correct. Voor de linker koplamp is verdere reparatie noodzakelijk.




Opmerkingen