top of page

Diagnoseverslag VW T6 – Slechte koude start en onregelmatig lopen

Bij Schaap Automotive kregen we een Volkswagen T6 (2018, motorcode CJKB) binnen met de klacht dat de motor slecht startte wanneer hij koud was en vervolgens ook onregelmatig liep.


Eerste diagnose


Bij het uitlezen van de motor-ECU kwamen meerdere foutcodes naar voren:

  • P0192 / P119A – Probleem met de brandstofdruksensor (intermitterend).

  • P2177 – Systeem te arm bij lage belasting.

  • P2015 – Inlaatklepstandsensor geeft een onlogisch signaal.

  • P0300 t/m P0304 – Meervoudige misfires op verschillende cilinders.

  • P130A – Cilinderuitschakeling.


Deze codes gaven al een duidelijk beeld: de motor had zowel brandstof- als inlaatproblemen, met als gevolg een slechte verbranding.


Praktische testen

  • Tijdens het starten bleek de brandstofdruk wel snel genoeg op te bouwen en ook stabiel te blijven bij stationair draaien.

  • De intake manifold flaps zijn met de hand bediend; de sensor gaf dan wel positie aan, maar wat opvalt is dat direct na starten de motor duidelijk op minder dan vier cilinders loopt.

  • Metingen met druksensoren in zowel inlaat- als uitlaatsysteem lieten onregelmatige drukpulsen zien. Dit bevestigde dat de verbranding niet gelijkmatig verliep.


Omdat we het vermoeden hebben dat dit niet enkel aan de inlaatzijde gevolgen heeft hebben we de meting herhaald met ook een druksensor in de uitlaat terhoogte van de lambdasonde

ree

Ook in het uitlaatdruk signaal hier in het groen weergegeven is duidelijk een onregelmatigheid te zien welke niet gelijk loopt met de drukpulsen in de inlaat.


Verdere inspectie


Met een endoscoop in de cilinders werd zichtbaar dat de inlaatkleppen ernstig vervuild waren. Deze vervuiling kan ervoor zorgen dat er onvoldoende lucht de cilinders inkomt, wat leidt tot slechte verbranding en de gemelde misfires.


Daarnaast bleek bij een injectorentest dat de injector van cilinder 3 niet goed functioneerde – precies bij de cilinder waar de vervuiling het ergst was.

ree

Uitgevoerde werkzaamheden

  • Het motoroliecircuit is geflusht met een speciale toevoeging.

  • De inlaatkleppen zijn gereinigd door middel van granulaatstralen.

  • De defecte injector van cilinder 3 is vervangen.


ree

Resultaat

Na de reiniging en de vervanging van de injector startte en liep de motor weer zoals het hoort. De foutcodes bleven weg en de motor liep ook bij koude start weer soepel op alle vier de cilinders.


👉 Dit soort storingen zien we vaker bij direct ingespoten motoren zoals die van de VW T6. Vervuilde inlaatkleppen en defecte injectoren kunnen samen leiden tot een scala aan foutcodes en klachten. Een grondige diagnose én mechanische reiniging bieden dan vaak de oplossing.

 
 
 

Opmerkingen


© 2025 Schaap Automotive

bottom of page