Aangeboden werd een Peugeot 308 SW met de 1.2 THP 110 motor (HNZ) welke een hardnekkige foutcode P0087 Brandstofdruk lager dan vereist heeft.
Bij een voorgaand onderzoek had de klant al diverse onderdelen vervangen:
Lagedruk en hogedruk brandstofpomp
Brandstofdruksensor
Bougies en bobines
Injectoren laten testen
Wij werden gevraagd een onderzoek in te stellen.
De motor start goed en de auto rijd goed tot dat de motor op bedrijfstemperatuur is dan word de foutcode P0087 gezet en gaat de motor in Limp home mode. Dit treed ook op als de motor enige tijd stationair loopt.
In een eerste meeting is duidelijk te zien dat er variaties in de brandstofdruk zijn te zien bij onze storingsauto.
In onze database beschikte wij over een donormeting van een probleemloze auto.
Er waren verder geen elektrische afwijkingen te meten dus zijn we verder in de documentatie gaan zoeken.
Bij dit type motoren zijn er 2 verschillende inlaat nokkenassen mogelijk welke men kan identificeren aan de kleur van de oliepeilstok en de stand van de brandstofpomp NOK.
Het type van de nokkenas kan je bepalen door te kijken hoe de Brandstofpomp NOK staat als cilinder 1 in BDP staat. Verwijder de hogedruk brandstof pomp.
Oliepeilstok GEEL = Brandstofpomp "NOK - VLAK"
Oliepeilstok ORANGE = Brandstofpomp "NOK - OMHOOG"
De positie van de brandstofpomp NOK is in de motor ecu verwerkt en kan NIET worden aangepast, de nokkenas die bij het chassisnummer hoort kan je vinden in het onderdelen pakket bv partslink.
Nokkenas nummer 98 018 248 80 GEEL
Nokkenas nummer 98 147 460 EB ORANGE
Het verdiend dus heel veel aandacht als er bij deze motoren bijvoorbeeld een gebruikte motor of cilinderkop gemonteerd gaat worden, enige aandacht vooraf zal je dus een hoop zoekwerk besparen.
Comments