Seat Arona (2019) met hardnekkige motorstoringen
- Schaap Automotive
- 1 sep
- 2 minuten om te lezen
Onlangs kregen wij bij Schaap Automotive een Seat Arona (FR, bouwjaar 2019, motorcode DKRF) binnen voor onderzoek. De opdrachtgever, meldde diverse motorstoringen die regelmatig terugkeerden. Tijd voor een grondige diagnose.
Eerste bevindingen
Bij binnenkomst werden direct meerdere foutcodes opgeslagen in de motor-ECU. Een greep uit de belangrijkste meldingen:
P0651 – Sensor Reference Voltage B: Open circuit
P0122 / P0121 – Throttle Position Sensor (G69): Signaal te laag / onlogisch signaal
P0222 – Throttle Angle Sensor 2 (G188): Signaal te laag
P0341 / P0366 – Nokkenassensoren (G40 / G300): Onlogisch signaal
P1020 – Brandstofdrukregeling: Regelbereik overschreden
P0237 – Druksensor inlaatspruitstuk (G31): Signaal te laag
Kortom: een reeks fouten die duiden op problemen met de aansturing van zowel de gasklep als de sensoren die cruciaal zijn voor brandstofinjectie en motortiming.
Testrit en reproduceerbaarheid
Tijdens de proefrit viel iets bijzonders op:
De foutmeldingen kwamen vrijwel direct terug na het wissen.
Vooral bij het wegrijden in een bocht naar links trad de storing telkens opnieuw op.
Dat was een belangrijk aanknopingspunt. Het duidde erop dat de oorzaak waarschijnlijk niet zomaar een defecte sensor was, maar eerder een probleem in de bekabeling of stekkerverbindingen die bij voertuigbeweging of torsie kortstondig onderbroken werden.
Verdachte oorzaak
Bij verder onderzoek viel op dat de Sensor Reference Voltage B (een 5V referentiespanning die meerdere sensoren van stroom voorziet) in een linkerbocht wegviel. Als die spanning wegvalt, reageren direct meerdere sensoren verkeerd – wat precies verklaart waarom er zoveel foutcodes tegelijk verschenen.

Het probleem ligt dus vermoedelijk in:
een kabelbreuk,
een slechte massa-verbinding, of
een connector die bij beweging de spanning kortstondig verliest.
Verder onderzoek gaf dit aan als oorzaak:

Conclusie & vervolgstappen
Deze Seat Arona heeft een hardnekkige elektrische storing die niet veroorzaakt wordt door losse sensordefecten, maar door een onderbreking in de 5V referentievoorziening. De volgende stap in dit diagnoseproces is het traceren van de exacte kabel of verbinding die bij belasting (in dit geval een bocht naar links) wegvalt.
Dit soort storingen laat mooi zien dat moderne auto’s niet alleen mechanisch, maar vooral elektronisch complex zijn. Soms is de uitdaging niet het vervangen van onderdelen, maar het vinden van die ene kabel die nét niet goed contact maakt.
Opmerkingen