• Schaap Automotive

Misfire fouten door mechanisch probleem

Vaak worden misfire fouten direct in verband gebracht met een elektrische fout en ja dit is ook vaak waar. Bij case laat zien dat dit niet altijd waar is.


Wij kregen aangeboden een:


VW Golf 7 1.2 TSI

Motor code CJZA


Klacht: Bij gelijk blijvend toerentaal in deellast gaat de motor stotteren.




De motor ecu vertoonde onderstaande fouten:


10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

10591 - Cylinder 1

10593 - Cylinder 3

10594 - Cylinder 4

10592 - Cylinder 2


Voor deze klacht waren reeds de Bobines, bougies, div. sensoren vervangen en de injectoren zijn getest waar een duidelijk Rapport van beschikbaar was dat deze in perfecte staat verkeerde.


Wij werden gevraagd een onderzoek in te stellen. Tijdens dit onderzoek hebben wij de volgende punten in het kader van het basis onderzoek gecontroleerd.

  • Motor software

  • Sensor analyse met oscilloscope

  • Ontsteking en Inspuiting analyse met oscilloscope

Deze werden allemaal als GOED aangemerkt waardoor onze focus naar een mechanisch probleem werd getrokken.


Omdat het probleem niet aantoonbaar uit een elektrisch component kwam hebben we uitgebreide "Running Compression metingen" gedaan.


Hieronder een kleine uitsnede:


Bij nader onderzoek konden we zien en aantonen dat de uitlaatkleppen bij absoluut gelijkblijvende omstandigheden zoals motortoerental en belasting op verschillende momenten opende en sloten, met namen het sluiten was nog al eens het probleem


Uit onderzoek van deze metingen toonde wij aan dat het hier om mechanische problemen met de klep bediening en afdichting van de uitlaatkleppen ging. Vervolgens hebben wij de cilinderkop gedemonteerd en konden we dit ook duidelijk zien


Na revisie van de cilinder kop is de auto vervolgens weer probleemloos aan de klant afgeleverd.


55 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven