De 1.6 TDi werd aangeboden met div storingen echter zonder directe foutcodes omdat de reeds vaker door de klant zelf waren gewist, na enige tijd kwamen er dan wel diversen foutcodes in met betrekking tot slechte werking van de DPF, EGR doorstroming en luchtmassameter fouten.
De klacht omschrijving was dat de motor onvoldoende vermogen had en dat deze onregelmatig stationair loopt. Wij konden deze klachten direct waarnemen.
Omdat de foutcodes bij aanvang onderzoek niet aanwezig waren en ook niet direct terug kwamen tijden proefdraaien in de werkplaats zijn we met eigen metingen begonnen met onze favoriete Picoscoop.

Met deze meet opstelling konden wij de volgende zaken bepalen en aantonen
Relatieve compressie meting met cilinder identificatie (niet in dit beeld)
in-Cilinder compressie meting, in de slechte cilinder
Inlaatdruk meting welke op een lekkage langs de inlaatklep duid
Uit analyse van deze en div andere metingen konden wij het volgende bepalen zonder veel demontage werkzaamheden.
Er is een compressie verlies op cilinder nr.4
Het compressie verlies vind plaats langs een inlaatklep
De afdichting van de uitlaatkleppen is goed
De afdichting van de zuigerveren is goed
Er is geen sprake van een elektronische fout

In opdracht van de klant hebben wij de cilinderkop alsnog gedemonteerd en de schade aan de betreffende inlaatklep is duidelijk zichtbaar.
コメント