top of page

BMW X5 (2018) met marterschade

Bij Schaap Automotive krijgen we regelmatig auto’s binnen met elektronische storingen. Soms gaat het om een defect onderdeel, maar soms is de oorzaak een stuk onverwachter. Dit keer betrof het een BMW X5 xDrive30d uit 2018 (F15) met mogelijk marterschade.


De klacht


De eigenaar meldde “diverse storingen” en vermoedde dat dit te maken had met marters die onder de motorkap hadden huisgehouden.


Eerste diagnose: foutcodes uitlezen


Bij het uitlezen van de auto bleek al snel dat er veel foutcodes aanwezig waren. Hieronder een overzicht van de belangrijkste meldingen die het systeem aangaf:

  • S8411 – Functiebeperking ConnectedDrive TCB

  • 03010E / 03010F / 030120 – Elektrische ruitbediening bestuurdersportier achter: draadbreuk en systeem niet genormeerd

  • 24EB00 – Uitlaatgasrecirculatiekoeler bypassklep, aansturing: massasluiting

  • 24EF00 – Motorsteun, aansturing: Massasluiting

  • 24F700 – Brandstoffilterverwarming, aansturing: Onderbreking

  • 27BD00 – BSD-poort: Communicatiestoring

  • 282F00 – Lambdasonde vóór katalysator, verwarming: massasluiting

  • 283000 – Lambdasonde ná katalysator, verwarming: massasluiting

  • 28D600 – Luchtmassameter, signaal: onderbreking/kortsluiting naar massa of plus

  • 290D00 – BSD, boodschap olietoestandsensor: ontbreekt

  • 2A6D00 – Toerentalstabilisator cilinder 4: correctievolume buiten bereik

  • E07C0A / E07C13 – Boodschap navigatiesysteem ontbreekt (communicatie met KAFAS / HU / ZGM)

  • E114BC – KOMBI: storing MOST-bus

  • E12C20 – Interface KAFAS (herkenning verkeersborden): signaal ongeldig

  • E1C603 – Headunit: Ethernet communicatie reset


Zoals te zien: een groot scala aan storingen, van motor- en emissieregeling tot infotainment en elektrische ramen.


Kernprobleem na wissen foutcodes


Na het wissen van alle foutcodes kwamen twee motorstoringen direct terug:

  • 282F00 – Lambdasonde vóór katalysator, verwarming: massasluiting

  • 283000 – Lambdasonde ná katalysator, verwarming: massasluiting


ree

Daarnaast bleek dat zekering F2 telkens direct doorbrandde. Dit wees duidelijk op een blijvende kortsluiting in de bedrading.


Oorzaak gevonden


Na gericht onderzoek kwamen we uit bij de bedrading van de achterste lambdasonde. Deze kabel was doorgesleten bij de uitgang van de sensor, precies op de plek waar hij langs de automaat (versnellingsbak) liep.

ree

Waarschijnlijk was dit het gevolg van een combinatie van trillingen en de eerder ontstane marterschade. Hierdoor ontstond de massasluiting die de zekering steeds liet springen.


De oplossing


  • De beschadigde achterste lambdasonde is vervangen.

  • De bedrading is hersteld en opnieuw geïsoleerd.

  • Alle onderdelen zijn teruggeplaatst.

  • Tot slot is er een proefrit van 20 km gemaakt om te controleren of de foutcodes wegbleven en de systemen weer correct werkten.

Na de reparatie bleken alle functies weer probleemloos te functioneren.


Conclusie


Een groot aantal foutcodes kan soms leiden tot verwarring, maar vaak is er één centrale oorzaak. In dit geval was het de beschadigde bedrading van de lambdasonde die verantwoordelijk was voor meerdere storingen.


Belangrijk om te onthouden: marters kunnen flinke schade veroorzaken aan kabels en sensoren. Het is daarom raadzaam om preventieve maatregelen te nemen, zoals een marterafweer of kabelbescherming. Dit kan veel ergernis en kosten besparen.

 
 
 

Opmerkingen


© 2025 Schaap Automotive

bottom of page