top of page

GRANULAAT REINIGEN VAN HET INLAATSYSTEEM

Wanneer inlaatkleppen reinigen met granulaat?

 

 

Het reinigen van inlaatkleppen met granulaat is een onderhoudsprocedure die wordt uitgevoerd om vuil, koolstofafzettingen en andere verontreinigingen te verwijderen die zich kunnen ophopen op de kleppen en in het inlaatspruitstuk van een verbrandingsmotor. Over het algemeen wordt aanbevolen om dit soort reiniging uit te voeren wanneer je merkt dat de prestaties van de motor achteruitgaan, zoals bijvoorbeeld bij vermogensverlies, slechte stationaire loop, verhoogd brandstofverbruik of onregelmatig lopen van de motor.

​

Het exacte tijdstip waarop je de inlaatkleppen moet reinigen met granulaat kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type motor, de kilometerstand, de rijomstandigheden en het onderhoudsverleden van het voertuig. Als algemene richtlijn wordt het aanbevolen om de inlaatkleppen te reinigen met granulaat om de 40.000 tot 80.000 kilometer, maar het kan nodig zijn om dit vaker te doen als je in zware omstandigheden rijdt, zoals bijvoorbeeld veel in de stad rijden of met veel stof en vuil op de weg.

​

Het is altijd een goed idee om de aanbevelingen van de fabrikant van je voertuig te raadplegen en te overleggen met een gekwalificeerde monteur voordat je dit soort onderhoud uitvoert, omdat ze het beste advies kunnen geven op basis van de specifieke omstandigheden van jouw voertuig.

Kleppen vervuiling.png
BK650015.JPG
BK650016.JPG
Gr1.jpg

De symptomen van vervuilde kleppen:

​

  • Miss-fire fouten

  • Onvoldoende vermogen

  • Verhoogd olie verbruik

  • Foutcodes zoals P0300, P0170, P0171, P0172, 002C2B, 002C7E. Met als gevolg een motorstoringslampje.

  • Geluiden uit de motor

  • Slecht stationair lopen van de motor 

​

Vervuilde inlaatkleppen kunnen voorkomen bij motoren van verschillende merken, maar ze zijn vooral een probleem bij motoren met directe brandstofinjectie (Direct Injection, DI). Bij dit type motor wordt de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer gespoten, waardoor de inlaatkleppen niet worden gereinigd door de brandstof die langs de kleppen stroomt, zoals bij motoren met indirecte injectie het geval is.

​

Enkele van de merken waarbij vervuilde inlaatkleppen vaker voorkomen, zijn onder meer:

​

  1. Volkswagen Group (VW, Audi, SEAT, Skoda): Motoren zoals de TSI- en TFSI-motoren staan bekend om problemen met vervuilde inlaatkleppen vanwege hun directe injectietechnologie.

  2. BMW: Vooral de BMW's met TwinPower Turbo motoren kunnen problemen hebben met vervuilde inlaatkleppen.

  3. Ford: Motoren zoals de EcoBoost-motoren van Ford kunnen ook gevoelig zijn voor vervuilde inlaatkleppen.

  4. Peugeot, Citoen en Opel modellen: Vooral modellen met directe injectiemotoren zoals de Ecotec, THp en VTi motoren kunnen dit probleem ervaren.

  5. Toyota: Hoewel Toyota vooral bekend staat om betrouwbaarheid, kunnen sommige modellen met directe injectie problemen hebben met vervuilde inlaatkleppen.

 

Het is echter belangrijk op te merken dat vervuilde inlaatkleppen een algemeen probleem kunnen zijn bij motoren met directe injectie, ongeacht het merk. Het is dus raadzaam om regelmatig onderhoud uit te voeren en indien nodig preventieve maatregelen te nemen, zoals het reinigen van de inlaatkleppen met granulaat, om deze problemen te voorkomen.

Zowel in de auto als buiten de auto.

​

Het reinigen van het inlaatkanaal en de kleppen is zowel bij ingebouwde als gedemonteerde motor mogelijk als de motor nog is ingebouwd vereist wel enige voorbereiding omdat het inlaatspruitstuk en aanbouwdelen moeten worden verwijderd en de motor met de hand in de juiste positie moet kunnen worden gebracht.​

​

Na afloop moeten de geleerde waardes en adaptaties in de motor ecu worden gereset.

​

Wij kunnen deze behandeling in beide situaties uitvoeren voor zowel  particulieren als collega autobedrijven

Gr2.jpg
bottom of page