top of page
Foto van schrijverSchaap Automotive

Inhouden zonder foutcode ?


Er werd een Mazda CX-7 2.3 Turbo aangeboden met de volgende klacht:

Tijdens acceleratie begint de motor heftig in te houden, de auto was ook voorzien van een LPG installatie. De klacht kwam voor bij gebruik van beide brandstoffen. Wat verder opviel was dat de klacht ineens was verschenen en vrijwel direct vanaf koude start aanwezig was.

In een poging de storing te verhelpen waren de volgende onderdelen al vervangen:

  • Lambda sensoren

  • Bougies

  • Luchtmassameter

  • Echter de klacht bleef aanwezig.

Wij starten een onderzoek.

Als start van het onderzoek hebben wij een proefrit gemaakt om de klacht te constateren en merkte dat het inhouden ligt begon en naarmate de motor temperatuur en belasting toenamen de storing ook steeds heftiger werd.

Als eerste werden alle ECU's van de auto op fouten gecontroleerd maar er waren geen foutcode opgeslagen.

Hierna hebben wij het inlaatsysteem en vacuüm sturings- systemen op lekkage's gecontroleerd met onze smoke detectie, er werden geen lekkage's gevonden.

Ook beide brandstof systemen werden gecontroleerd.

Tijdens diversen proefritten hebben wij alle data gegevens van beide brandstof systemen opgenomen en in de werkplaats geanalyseerd.

Turbodruk bleef onder alle omstandigheden correct

Luchtmassa waarde voldeed aan de wens waard

Op het moment van inhouden werd er veel te weinig brandstof ingespoten ??


Dit moest een oorzaak hebben?

Door onderzoek van de metingen tijdens de proefrit werd duidelijk dat ECU bij acceleratie en belasting de injectietijd steeds kleiner maakte en uiteindelijk helemaal stopte, de injectietijd is mede afhankelijk van de luchtmassa, deze was bij de luchtmassa meter reeds gecontroleerd en na berekend. Wat opviel was dat de motor ECU op 2 plaatsen de inlaatlucht temperatuur meet, hier waren grote verschillen te zien. Word de zelfde meting uitgevoerd met de inlaattemperatuur van de MAP sensor blijkt deze een veel kleine luchtmassa op te leveren.

Wij hebben deze temperatuur meting vervolgens gesimuleerd en nogmaals een proefrit uitgevoerd, de motor had op beide brandstoffen weer volle trekkracht zonder inhouden. De MAP sensor werd vervangen en de klant kon weer zonder problemen verder.


125 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page