Volvo XC90 S5244T4
Diagnose onderzoek:
Als eerste hebben wij de foutcodes van de auto uitgelezen en hieruit werd duidelijk dat de oorzaak niet direct in het ABS systeem lag maar in het bijbehorende DEM systeem.
DEM= Diff Electric Modul
Foutcode: DEM-000B Oilpressure error/wrong amount - fault code is activ
Tijdens het intake gesprek met de klant werd duidelijk dat er al eerder naar de storing was gezocht en dat er een oliepomp was vervangen echter zonder resultaat.
DEM= Diff Electric Modul
Het DEM systeem bestaat uit diversen onderdelen welke in of tegen het achterste differentieel zijn gemonteerd.
De ECU hebben wij visueel op aantasting van vocht gecontroleerd en tijdens de div proefritten vastgesteld dat deze zijn werk goed deed en ook op het moment van de storing een goede communicatie verzorgde.
Omschrijving van de klacht:
Bij het nemen van een scherpe bocht voel je de hele auto schokken de banden gaan over de weg wringen wat resulteert in een enorme klap, waarna er een foutmelding verschijnt in de display (ABS/Anti-Skid service required) , het ABS lampje gaat branden, maar de auto weer normaal rijd.
Analyse na proefrit:
Preventief en om het als oorzaak van de storing uit te sluiten hebben wij de software van de DEM module van de laatste Volvo software voorzien.
Op het moment van de storing constateerde wij een veel te hoge druk in de door olie gestuurde sper-functie van het achterste differentieel, deze druk liep op tot 71 bar !!!
Tijdens de diversen proefritten hebben wij alle benodigde data opgenomen en deze uitgebreid onderzocht, dit gaf ons de mogelijkheid om enkel het juiste onderdeel te vervangen en zo geen onnodig hoge kosten te maken voor de klant.