Wij kregen aangeboden een Ford Focus III 1.6 met motorcode JQDB met als klacht onvoldoende motor vermogen en het foutcode lampje brand.
In de motor ECU zou alleen foutcode P0300 opgeslagen zijn wat duid op een "Meervoudige willekeurige misfire gedetecteerd"
Wij stelde een onderzoek in:
Met onze eigen diagnose tool hebben we de auto ook uitgelezen en vonden we nog een foutcode:
P130F Cylinder-to-Crankshaft Reference Synchronization
Hierop hebben we de distributie timing door middel van een scope meting geanalyseerd.
Deze meting is gemaakt voor reparatie van de distributie timing.
Volgens voorschrift en met gebruik van al het benodigde afstelgereedschap hebben we de distributietiming aangepast
Het verschil is hier te zien als 2 krukas pulsen. Na deze aanpassing liep de motor weer zonder problemen en het vermogen was weer terug.
Tijdens ons onderzoek werd duidelijk dat de distributie was gemonteerd met eigen merktekens aangebracht met een Lackstift, dit kan dus echt niet meer bij de moderne motor.
Comments