• Schaap Automotive

Ford Mondeo lekstroom onderzoek


Klacht:

Na 1,5 dagen is de accu steeds leeg en dat is behoorlijk vervelend.

De klant vertelde dat er al diversen malen naar was gekeken maar de storing bleef aanwezig.

  • De accu was getest

  • Een accu met hogere capaciteit was ook gemonteerd

  • De dynamo is op de auto en op een testbank getest

Wij werden gevraagd dit te onderzoeken

Als eerste hebben wij natuurlijk een volledige voertuigscan gemaakt, zoals te verwachten waren er veel fouten opgeslagen. Omdat het hier om een constante storing gaat hebben we alle foutcode's gewist en de auto na een proefrit weer gescand op fouten, er waren geen fouten opgeslagen.

De auto werd in test opstelling gebracht en aan de benodigde diagnose middelen aangesloten.

Tijdens de lekstroom meting zijn er direct een aantal zaken duidelijk


De ruststroom is 550 mA gemiddeld en dat is veel te veel

  • Er is een zeer constant patroon te zien

  • Er werd besloten dit even zo te laten en daarna nogmaals de auto op foutcode's te controleren.

Alleen de ABS module had na 2 uur een foutcode: U3001-00 Control module improper shutdown. De ABS module werd op lekstroom getest maar deze bleek niet de oorzaak te zijn.

Na gericht onderzoek kon de lekstroom worden gelokaliseerd achter zekering F33 in de zekeringenkast motorruimte

Zekering F33: Claxon, aanjagermotor koelvloeistof en de lichtschakelaar