Klacht:
Na 1,5 dagen is de accu steeds leeg en dat is behoorlijk vervelend.
De klant vertelde dat er al diversen malen naar was gekeken maar de storing bleef aanwezig.
De accu was getest
Een accu met hogere capaciteit was ook gemonteerd
De dynamo is op de auto en op een testbank getest
Wij werden gevraagd dit te onderzoeken
Als eerste hebben wij natuurlijk een volledige voertuigscan gemaakt, zoals te verwachten waren er veel fouten opgeslagen. Omdat het hier om een constante storing gaat hebben we alle foutcode's gewist en de auto na een proefrit weer gescand op fouten, er waren geen fouten opgeslagen.
De auto werd in test opstelling gebracht en aan de benodigde diagnose middelen aangesloten.
Tijdens de lekstroom meting zijn er direct een aantal zaken duidelijk
De ruststroom is 550 mA gemiddeld en dat is veel te veel
Er is een zeer constant patroon te zien
Er werd besloten dit even zo te laten en daarna nogmaals de auto op foutcode's te controleren.
Alleen de ABS module had na 2 uur een foutcode: U3001-00 Control module improper shutdown. De ABS module werd op lekstroom getest maar deze bleek niet de oorzaak te zijn.
Na gericht onderzoek kon de lekstroom worden gelokaliseerd achter zekering F33 in de zekeringenkast motorruimte
Zekering F33: Claxon, aanjagermotor koelvloeistof en de lichtschakelaar
De spoel van het Claxon en de aanjagermotor koelvloeistof relais werden beide door zekering F33 gevoed en konden door het verwijderen van ervan worden uitgesloten als oorzaak.
Door het los koppelen van de de lichtschakelaar was de lekstroom direct weg, hierna zijn de schakelfuncties van de schakelaar onderzocht echter was de lekstroom niet te zien bij de bedrading van de schakelaar. De uitgang stuurfunctie van de lichtschakelaar een LIN bus signaal werd vergeleken met de meting van de lekstroom, beide werden met een scope gemeten en zo werd duidelijk dat de lichtschakelaar continu berichten verstuurde en zo ervoor zorgde dat de auto niet in rust ging.
Na het vervangen van de lichtschakelaar gaat de auto op de juiste wijze in rust en bleef er een rustroom van 138 mA over