Opel Meriva (Z16XEP)
Klacht: Na enkele minuten slaat de motor af en kan dan niet meer worden gestart. Als de motor is afgeslagen is er geen communicatie meer met de motor ECU mogelijk en knippert het immobilisatie lampje.
Na een paar minuten wachten kan de motor weer worden uitgelezen en zijn de volgende foutcode's opgeslagen.
P1600 - Vervang electronische regelaar (ECU)
U2103 - CAN bus: fout
U2104 - CAN bus: fout
U2108 - TC/ABS- geen communicatie
U2107 - Module body controle- geen communicatie
P1116 - Circuit koelmiddelthermostaatklep- Voltage te laag
P1112 - Circuit solenoïdeklep deactivering poort- Voltage te laag
P0220 - Gaskleppositiesensor 2- Voltage te laag
P0120 - Gaskleppositiesensor 1- Voltage te hoog
P1612 - Startonderbreker- Signaal ontbreekt of foutief
P1615 - Module body controle
Bij aankomst bleken de bobine en het motorstuur apparaat reeds vervangen te zijn echter zonder resultaat.
Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de storing pas optrad na een bepaalde warmte ontwikkeling, door de motor ECU te koelen konden we de storing uitstellen.
Er moest dus een oorzaak zijn die wel invloed heeft op de motor ECU maar niet de ECU zelf, deze was reeds vervangen.

In dit scope beeld is te zien dat er op het moment van uitschakelen van de bobine stroom een korte stroom piek ontstaat. Dit is de oorzaak van de hoge warmte ontwikkelingen in de motor ECU
Oplossing:
Door het monteren van nieuwe en vooral de juiste bougies werd deze storing verholpen. Uit navraag bij de bestuurder werd duidelijk dat de bougies tijdens de vakantie in Frankrijk waren vervangen omdat de motor soms wat inhield.
In dit scope beeld is te zien dat de het uitschakelen van de stroom door de bobine weer normaal verloopt en er geen stroompiek meer ontstaat.
