Er werd ons een Citroen C5 aangeboden met een lekstroom probleem. Zodra het contact van de auto werd uitgeschakeld gingen alle systemen zoals verwacht uit. Echter na enkele minuten was duidelijk hoorbaar dat er onder de motorkap een relais werd ingeschakeld, dit bleek het relais van de pomp voor de hoogte regeling te zijn. In een poging dit probleem te verhelpen was de zekeringen kast onder de motorkap al vernieuwd, geen goedkope poging, echter het probleem bleef aanwezig.
Bij de start van ons onderzoek hebben wij gebruik gemaakt van onze OEM Citroen diagnose tools om eerst de auto op software update's te controleren alsmede alle computers in de auto op een juiste codering te controleren. In voorgaande pogingen de storing te verhelpen waren hier diversen wijzigingen in aangebracht.
Vervolgens hebben wij door middel van metingen met onze scope vastgesteld dat de auto helemaal in rust komt maar na 1,5 sec woord word geactiveerd en dus weer wakker word. De auto is uitgerust met verschillende communicatie systemen in een Canbus netwerk. Door effectief gebruik te maken van onze oscilloscope konden wij achterhalen waar de opdracht om weer wakker te vandaan kwam.
Toen duidelijk was wat er gebeurde op welke netwerk draad konden we herleiden waar de opdracht vandaan kwam, dit hebben we gedaan door gebruik te maken van de OEM schema's.
Dit alles heeft ons geleid naar de ECU van de besturing van de achterklep, nadat we de bekleding van de achterklep hadden gedemonteerd bleek de stekker van de achterklep ECU niet goed te zijn vergrendeld. Dit hebben we hersteld en de storing was verholpen.
Moraal van dit verhaal, de oplossing van een storing is niet altijd even spectaculair maar door gedegen onderzoek met de juiste "Tools, Informatie en Kennis" is elke storing te verhelpen.